22 Ekim 2010 Cuma

Film Sosyalizm

(Godard Film Sosyalizm filmi hakkında konuşuyor:)

- Madem bu kadar kısa gösterecektiniz, filminize Alain Badiou ve Patti Smith'i neden davet ettiniz?

Patti Smith zaten oradaydı, ben de onu filme çektim. Onu niçin mesela bir garson kızdan daha uzun süre çekmem gerektiğini anlayamıyorum.

- Ondan niçin filmde yer almasını istediniz?

Bir de iyi Amerikalı olsun diye. Emperyalizmden başka bir şeyi temsil eden bir Amerikalı olduğu için.

- Peki ya Alain Badiou'yu?

Husserl'ın geometriyle ilgili bir metninden alıntı yapmak istiyordum ve birsinin bundan hareketle ve tamamen kendine has tarzda bir şey yapmasını arzu ediyordum. Bu, Badiou'nun da ilgisini çekti.

- Niçin boş bir sınıfta çektiniz onu?

Çünkü Badiou'nun konferansı gemideki turistlerin ilgisini çekmemişti. "Husserl hakkında bir konferans var," diye duyurduk, kimse gelmedi. O boş salona Badiou'yu götürdüğümüzde, çok hoşuna gitti. "Nihayet hiç kimsenin karşında konuşabileceğim," dedi.
Onu daha yakından kadrajlayabilirdim, boş salonu göstermeyebilirdim ama bu sözlerin boşlukta edildiğini, ıssızlıkta, çölde olduğumuzu göstermek gerekiyordu. Jean Genet'nin cümlesi geliyor aklıma: "Görüntüleri, imgeleri, sözcükleri gidip aramanız gerekiyor, çünkü çöldeler." Benim sinemamda hiçbir zaman kasıt yoktur. O boş salonu ben uydurmadım. Ben hiçbir şey söylemek istemiyorum, göstermeye çalışmıyorum ya da hissettirmeye ya da ardından başka bir şey söylemeye imkân tanımaya.

---

- Yunanistan Krizi filminizde çok ağırlıklı...

Yunanistan'a müteşekkir olmalıyız. Aslında bütün Batı, Yunanistan'a borçlu: Felsefe, demokrasi, trajedi... Trajediyle demokrasi arasındaki bağ hep unutuluyor. Sofokles olmasaydı, Perikles olamazdı. Perikles olmasaydı Sofokles olamazdı. İçinde yaşadığımız teknolojik dünya her şeyi Yunanistan'a borçlu. Mantığı kim icat etti? Aristoteles. Egemen güçler her gün bunu kullanıyor; çelişki diye bir şey olmaması için, hepimizin aynı mantık içinde kalmamız için ellerinden geleni yapıyorlar. Hannah Arendt çok güzel söylemişti: Mantık totalitarizme yöneltir. Dolayısıyla bugün herkes aslında Yunanistan'a para borçlu. Yunanistan pekâlâ günümüz dünyasından bin milyar dolar tekli hakkı talep edebilr ve mantıken de bunun onlara verilmesi gerekir. Hem de hemen. Ayrıca, Yunanlıları yalancılıkla suçluyorlar. Aklıma vaktiyle okulda öğrendiğimiz eski bir tasarım geliyor. Epaminondas yalancıdır, bütün Yunanlılar yalancıdır, dolayısıyla Epaminondas Yunanlıdır. Pek ilerleme kaydetmemişiz...

Hiç yorum yok: