15 Nisan 2010 Perşembe

Vera Çeykovska - Şiirler

İNSAN ve KAPI
İnsan
Kapıyı kapattığı zaman
Çabucak ve gürültüyle
Kapatır
Cam
Ahşap
Demir
Gövdesi
Ardında
Sayısız
Görüntüler
Sözler
Yansımalar
Ölü doğalar
Canlı anılar
Bırakarak

Fakat kapı
Kendiliğinden kapandığı zaman
Son derece yavaş
Kapanır
Saydam olmayan
Gövdesi ardında
Ölü bir alan
Bırakarak

KUTU
Aşınmış incileri
kesilmiş halkaları
kopmuş gerdanlıkları
mücevher
kutusuna
koyuyorum

Sonra da kutuyu
çekmecelere
sandıklara
dolaplara atıyorum
Unutuyorum

Dil ve gözkapakları
yorgun düşünce de
kendiliğinden
çıkıyor ortaya
açılıyor
iyileştirilmiş incileri
birleştirilmiş halkaları
eklenmiş gerdanlıkları
bana geri veriyor

Bakıyorum:
kutunun içi
karanlık ve verimli

MOZAİK
Kırılan yalınlığımızın
Rengârenk parçacıklarını
Birleştirerek
Bütün hâline getiriyoruz
Suretimizi

Hareketsiz dudaklarımızın üzerine
Donmuş sözcükler
Yerleştiriyoruz

Buğulu
Gizli gözler

Belirsizliğimizin
Siyah perçemlerini

Kararsızlığımızın
Solgun yüzünü

Taşlaşmış adımlarımızı

Arıyoruz kendimizi

Ne kadar belirli
Olsa bile
O taşlaşmş ifade
Yitiriyor anlamını
Orada olmayan gökyüzünün
Parçacıkları altında

Vera Çeykovska - 16 Ekim 1954 yılında Üsküp'te dünyaya geldi. Üsküp Doğa Bilimleri ve Matematik Fakültesi Uygulamalı Fizik Bölümü'nden mezundur.

Fizikle iç içe yaşayan-yaratan Vera Çeykovska'nın şiirini okurken, dil-fizik, şiir-fizik etkileşiminden geçmiş, çağcıl şiir deneyleri içinde oluşmuş kendine özgü şiir yaratıcılığıyla karşı karşıya olduğumuzu unutmamalıyız. Bir bakıma Kuantum Kuramı'nın özünde yatan doğanın, yani evrenin, yani dünyanın, yani insanın bir bütün içinde ele alınması gereğini esas alan şiir deneylerini gerçekleştirebilmek uğruna çoğu zaman şiirin sınırlarını olabildiğince zorladığını da. Kuşağının değerli şairlerinden Sande Stoyçevski'nin yaptığı bir söyleşide "kuantum mekaniği", pek çok psikanalizci ve filozof tarafından zerk edilen belirlenimci karanlığı kovsun diye, insan ruhuna büyük miktarda aydınlık dökmektedir" diyen şair, şiir yaratıcılığında "kuvantum mekaniği"nin makro kosmos-mikro kosmos ilişkisinin" var olma olasılığına dikkat çekmektedir.

Cevat Çapan'ın Cumhuriyet Kitap'taki Şiir Atlası köşesinden alıntılanmıştır.

Hiç yorum yok: