9 Ağustos 2010 Pazartesi

Kazıda Hangi Kitabı Bulmak İstersiniz?


Jean Philippe de Tonnac: Bibliyofil ve kitap sevdalıları olarak gönlünüzden en çok ne geçerdi? Yarın bir şantiyede topraktan neyin çıkıverdiğini görmek isterdiniz?

Basılmış ilk kitap. Gutenberg'in Babil'i.

Umberto Eco: Ben, kendi adıma, itinayla, Gutenberg Kitabı Mukaddesi'nin, basılan ilk kitabın bir başka nüshasını bulmak isterdim. Aristoteles'in Poetika'sında sözünü ettiği kayıp trafedilerin de bulunması ilgimi çekerdi. Yoksa, eksikliğini duyacağım o kadar çok kayıp kitap olduğunu düşünmüyorum. Belki de bunun sebebi daha önce dediğimiz gibi, belki de kaybolmalarının nedeni, ateşten veya onları yok eden Engizisyoncudan kurtulmayı hak etmemeleridir.


Aztek Kodeksi

Jean Claude Carriére: Kendi adıma, bilinmeyen bir Maya kodeksi keşfetmek beni çok mutlu ederdi. 1964'te Meksika'ya gittiğimde, kayda geçmiş birkaç yüz bin piramit olduğunu, fakat yalnızca üç yüzünde kazı yapıldığını öğrendim. Yıllar sonra, Palenque'te çalışan bir arkeoloğa, oradaki kazıların daha ne kadar süreceğini sorduğumda bana şu cevabı verdi: "Yaklaşık beş yüz elli yıl." Kolomb öncesi dünya mağlup edilmiş bu halklar hatırlanmaya layık değilmişler gibi, bir "yazı"ya, bir dilin tüm izlerine, bir ifade biçimine bir edebiyata, yani bir düşünceye yönelik toptan bir yıkım teşebbüsünün en vahşi örneğini sunar bize. Kodeks yığınları, Taliban'ın Hıristiyan muadillerinin talimatıyla Yucatán'da yakılmış. Azteklerden de, Mayalardan da geriye tek tük nüshalar kalmış yalnızca, üstelik bunların bazıları akıl almaz koşullarda bulunmuşlar. Bir Maya kodeksi XIX. yüzyılda Paris'te yakılmak üzere olduğu şöminenin yanında bir "eğitimli göz" tarafından keşfedilmiş...


Maya Kodeksi
(Kitaplardan Kurtulabileceğinizi Sanmayın - Umberto Eco, Jean Claude Carriére - Can)

Hiç yorum yok: